آباژور ، عاملی تأثیرگذار در زیبایی منزل شما

در طراحی دکوراسیون داخلی نقش آباژورها را نمی توان نادیده گرفت. درست است که با استفاده از انواع لوسترها می توان تا حد قابل توجهی نور منزل را تأمین کرد. اما استفاده از یک آباژور مناسب نیز به نوبه خود نقش قابل توجهی در این امر مهم دارد. برای داشتن یک دکوراسیون مدرن و زیبا بهتر است ابتدا نقش آباژورها را در طراحی داخلی بدانید. این موضوع به انتخاب هرچه بهتر شما کمک می کند. فرض کنید در اینترنت یک آباژور کنار سالنی برنزی را سرچ می کنید . اما هنوز نمی دانید که استفاده از آن در کدام یک از قسمت های منزلتان بیشتر به چشم می آید. کنار سالن، اتاق خواب و یا پذیرایی و نشیمن؟ در این مقاله سعی داریم کلیه این نکات را برایتان توضیح دهیم تا بتوانید به راحتی انتخابتان را انجام دهید.

 

انواع آباژور

همه ما با شنیدن نام آباژور به یاد آباژورهای کوچک رومیزی میفتیم که خیلی از افراد آن را با چراغ مطالعه اشتباه می گیرند. در واقع آباژور لامپی است که به وسیله پوششی که روی آن قرار دارد، نور را به اطراف پخش می کند. امروزه با به بازار آمدن انواع مختلف آباژور، نیاز به مشورت با یک طراح داخلی برای هماهنگی با محیط حس می شود. به طور کلی آباژورها به 3 دسته تقسیم می شوند:

آباژورهای ایستاده در اکثر موارد در پذیرایی و سالن مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر جنبه تزئینی دارند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که حتماً از آباژورهای ایستاده در قسمت هایی از پذیرایی که تاریک تر هستند استفاده نمائید. چرا که یک آباژور با روشن شدن لامپ ، زیبایی خود را دو چندان خواهد کرد. اما اگر آن را در قسمت هایی از سالن که نور زیادی دارد قرار دهید، نمی توانید از زیبایی آن استفاده کنید.

 

 

این نوع از آباژورها از آباژورهای ایستاده کمی کوتاه تر و از آباژورهای رومیزی بلندتر هستند. می توانید آباژورهای سه پایه را در قسمت هایی از منزل مانند کتابخانه، گوشه نشیمن ، کنار میز تلفن و راهروها قرار دهید. استفاده از یک آباژور سه پایه جلوه ای مدرن و هنری به منزلتان خواهد داد.

آباژورهای رومیزی همانطور که از نامشان پیداست بر روی میز قرار داده می شوند. از این آباژورها در کنار تختخواب، میز مطالعه، میز ناهارخوری و حتی میز عسلی کنار مبل استفاده می شود. شما می توانید در منزل، محل کار و ... نیز از آنها استفاده نمایید. پرکاربرد ترین نوع آباژور همین آباژورهای رومیزی می باشند. علاوه بر زیبایی خاصی که به محیط می دهند ، در مواقع ضروری نور مورد نیازمان را نیز تأمین می کنند.

 

کاربرد آباژورها در طراحی داخلی

اگر فکر میکنید که آباژورها فقط کاربرد تزئینی دارند باید این نکته را یادآور شوم که قرن ها پیش آباژور توسط فرانسوی ها جهت نور بخشیدن به منازل استفاده می شد. بعدها این وسیله توسط شهرداران پاریس جهت روشن نمودن خیابان های تاریک شهر ، مورد استفاده قرار گرفت. تعدادی از کاربرد آباژورها به این شرح می باشد:

  • نورپردازی مناسب
  • زیبایی و تزئین منزل
  • ایجاد حس آرامش
  • بزرگتر نشان دادن منزل
  • استفاده در مواقع ضروری(مثل مطالعه و ...)
  • استفاده حتی در فضاهای کوچک
  • نور کم اما زیبا

نکات مهم که در هنگام خرید آباژور باید به آن دقت کنید

  • قبل از خرید با یک متخصص طراحی داخلی مشورت نمائید

 

  • اگر نور بیشتری می خواهید از آباژورهایی استفاده کنید که پوشش رویی آنها سفید باشد و نور از شید اباژور بیشتر عبور کند ( مانند شید های نخی ) در صورتیکه می خواهید محیطی رمانتیک و خاص داشته باشید از رنگ های تیره و متوسط استفاده نمائید.

 

  • حتما دقت کنید که فاصله بین لامپ با پوشش رویی آباژور زیاد باشد چرا که بعد از گذشت مدت زمانی، حرارت لامپ رنگ آن را تیره خواهد کرد و در مواردی منجر به آتش سوزی خواهد شد.
  • استفاده از آباژورهای چوبی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد چرا که علاوه بر زیبایی دو چندانی که آباژورهای چوبی دارند، اگر از چوب های با طول عمر بالا و پخته شده در ساخت آن استفاده شود، حرارت لامپ هیچ آسیبی نمی تواند به آن بزند.

 

  • در هنگام خرید آباژور به ترکیب رنگ نوری که از لامپ ساطع می شود دقت کنید تا عدم هماهنگی با رنگ دکوراسیون شما نداشته باشد.

 

  • شما می توانید آباژورهای خود را با لوسترهایتان هماهنگ کنید . این کار نشان دهنده دقت و ظرافت شما در نورپردازی منزل است. به عنوان مثال اگر آباژور شما یک سبک چوبی و مدرن دارد، یک لوستر چند شاخه کلاسیک با آن تناسب ندارد.

 

  • اگر منزلتان کوچک است می توانید از آباژورهای قفسه دار استفاده کنید . شما می توانید علاوه بر استفاده از نور مناسب ، وسایل مورد نیاز و تعدادی دکوری در قفسات قرار دهید.

 

  • بهتر است از لامپ های کم مصرف LED در آباژور خود استفاده کنید . لامپ های رشته ای به دلیل حرارت بالا ممکن است به آباژور شما آسیب وارد نمایند.

 

  • می توانید آباژور را در کنار وسایلی که می خواهید بیشتر دیده شوند قرار دهید. آباژور به علت نوری که در اطراف پراکنده می کند ، به اشیایی که در مجاورت آن قرار دارند جلوه خاصی خواهد داد
  • اندازه آباژوری که می خواهید خریداری کنید بسیار مهم است. به عنوان مثال می خواهید برای میز کوچک کنار تخت خوابتان یک آباژور تهیه کنید. بنابراین یک آباژور با پایه کوچک اما پوشش رویی بزرگ مناسب شما نمی باشد. دقت نمائید پوشش رویی آباژور از میزتان بزرگتر نباشد.